מהי הפרעת קשב וריכוז? כשמדברים על הפרעת קשב וריכוז, מדברים למעשה על אשכול תכונות שיכולות לשרת באופן טוב את האדם ולהביאו להשגים ואף להצטיינות. התכונות כוללות בדרך כלל: סקרנות, יצירתיות, אנרגיה שדוחפת קדימה, כריזמה, מנהיגות וחברתיות.
כשהפרעת הקשב והריכוז מטופלת, הילד או המבוגר הסובלים ממנה יכולים להפגין את כישוריהם במלואם. ללא טיפול, ההפרעה משפיעה על כל תחומי החיים ויוצרת אף בעיות רגשיות.
מהי הפרעת קשב וריכוז ADHD -/ ADD
הפרעת קשב וריכוז היא מונח רפואי המתאר ילדים המתקשים לשמור על רמה קבועה של קשב או שהם היפראקטיביים (עודף מרץ).
הפרעת קשב יכולה להיות ללא המרכיב של היפראקטיביות ואז תיקרא:
“Attention deficit disorder”. או עם רכיב היפראקטיביות ואז היא תקרא ADHD:
Attention deficit hyperactivity disorder
מהו הגורם להפרעת הקשב והריכוז
הפרעת קשב וריכוז אינה בעיית התנהגות, אלא בעיה אורגנית. היא תוצאה של שינוי קטן במבנה המוח ובתפקודו הגורמים להאטה וחוסר עקביות בעיבוד האינפורמציה. השינוי בתפקוד המח הינו קטן מאד, ולכן תפקודו של הילד קרוב לתפקוד כל ילד אחר, אך הוא עלול לגרום סבל משמעותי לילד ולסביבתו ולכן כדאי מאד לשים לב ולטפל בכך. מעניין לציין, שדווקא משום שהתפקוד אכן קרוב מאד ודומה לכל ילד אחר, הילד עלול לסבול מכך עוד יותר כי התופעה חמקמקה וקשה “לשים עליה את האצבע”, פעמים רבות הילד נקרא “עצלן”, ומתואר על ידי המורים כלא מקשיב, לא רוצה, לא מנצל את הפוטנציאל שלו וכו’.
מדוע כדאי לטפל בילד מגיל צעיר
בעוד שבהתחלה הבעיה האורגנית הזעירה הינה כל הבעיה. בהמשך במידה והילד לא מטופל, יתווספו קשיים רגשיים של דימוי עצמי נמוך, בעיות חברתיות ובעיות התנהגות. כל זאת בגלל התגובות וההתנהגות שהילד סופג כאשר לא מודעים ופועלים בהתאם. טיפול מותאם יכול למנוע את רוב הקשיים הללו.
הפרעת הקשב וריכוז היא גנטית וכאשר שני ההורים מאופיינים בה, שכיחות ההופעה אצל ילדיהם הינה קרוב ל- 80%. הפרעת קשב וריכוז יכולה להופיע במנות משכל שונות ופעמים רבות אנחנו פוגשים ילדים מחוננים המאובחנים כסובלים מ”הפרעת קשב וריכוז”. ביטויי חוסר הקשב הם: קושי בהתארגנות – “הימרחות”, שכחנות, קושי להתרכז ולהתמיד בקשב ומוסחות מהירה.
כמחצית מהילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז גם היפראקטיביים. ביטויי היפר האקטיביות הם: תנועה רבה, חוסר איפוק, קושי להמתין בתור, אימפולסיביות, וקושי לשלוט בתסכול או בכעס.
כיצד מטפלים בהפרעת קשב וריכוז
הטיפול בהפרעת קשב וריכוז הוא מערכתי ומותאם לכל ילד בדיוק על פי אפיונייו, הקשיים הבאים לידי ביטוי אצלו והצרכים שלו.
הטיפול יכול לכלול:
1. הדרכת הורים לעיצוב התנאים המתאימים
2. הדרכת בית ספר והמורים
3. עיצוב התנהגות בגישה התנהגותית – קוגניטיבית
4. טיפול תרופתי
ישנם טיפולים משלימים שניתן להעזר בהם:
1. טיפול ביצירה והבעה
תחום זה כולל מגוון טיפולים: ספרות – ביבליותרפיה, פסיכודרמה, מוזיקה, תנועה ומחול ועוד. טיפולים אלה מאפשרים לילד חוויה מיטיבה והתמודדות עקיפה עם קשייו.
2. טיפול בעזרת בעלי חיים
3. רכיבה טיפולית
טיפולים אלה בעזרת בעלי חיים מאפשרים לעקוף את הבעיות של הילד ולטפל בהם “דרך החיה”. לילד קל יותר להתמודד עם הקשיים כאשר הוא אינו מייחס אותם לעצמו, וכך יכול להשיג שיפור בתחומים הבאים: שיפור מצב הרוח, מוטיבציה לשינוי, הגברת תחושת ערך ויכולת, פיתוח אחריות אישית וקבלת גבולות.
4. חוגי ספורט
ספורט מאפשר לילדים לפרוק את האנרגיות ומאפשר להם להיות לאחר מכן רגועים וקשובים יותר. כמו כן בזמן ביצוע ספורט אירובי, מפריש המוח חומרים מרגיעים ומווסתים החשובים מאד למצב הרוח. כמו כן קיימים עדויות שאומניות לחימה מזרחיות, מסייעות להקנות לילד תחושות של שליטה, יכולת וגבולות שמאד חשובים עבור ילדים אלה.
5. פיתוחים חדישים לאימון המוח
6. רפואה משלימה. (חשוב לציין שלרפואה המשלימה אין הוכחות מדעיים שהיא מצליחה לסייע, אולם יש דיווחים של הורים שחשים שטיפולים אלה סייעו להם)
הילד אובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז. איך מתקדמים?
לאחר שהילד מאובחן באבחון מסודר ומתאים כסובל מהפרעת קשב וריכוז, יש לשקול כיצד לטפל בו.
פעמים רבות נתקלתי בהורים ששלחו את הילד הצעיר לטיפול אצל פסיכולוג.
והם חשו שהטיפול שהילד עבר אצל הפסיכולוג, לא סייע.
ואכן אין טעם לרוץ ולשלוח את הילד לטיפול אצל פסיכולוג לפני שעשיתם את הבדיקות המתאימות, דהינו:
א. ברור יסודי של קשיי הילד
ב. האם הוא סובל גם מליקוי למידה (כשליש מהילדים המאובחנים כסובלים מהפרעת קשב וריכוז, סובלים גם מליקוי למידה כלשהו) במקרה שזה המצב לעיתים יש צורך גם באבחון פסיכו דידקטי כדי לעמוד על נקודות הקושי של הילד.
ג. במידה ואתם חשים שלילד יש קשיים ורוצים לתת לו עזרה, חשוב להבין לאיזה עזרה הילד זקוק. כאמור ישנם סוגי טיפולים רבים ואם מדובר גם בליקוי למידה יתכן וצריך לקבל טיפול של הוראה מתקנת אצל מורה מתאים.
ד. כאשר לילד יש קושי רגשי בהחלט ניתן לקבל עזרה ואולי גם בטיפול אצל פסיכולוג, אך חשוב לברר באיזה גישה הפסיכולוג עובד, ומהי מידת ההכרות של הפסיכולוג עם תחום הפרעת קשב וריכוז.
חשוב לוודא שהפסיכולוג אינו עובד עם הילד רק בגישה פסיכו דינמית או יחסי אובייקט, אלא עובד עם הילד גם בגישות התנהגותיות מכוונות. הילדים האלה זקוקים במיוחד למסגרת ולגבולות ולתכנים ברורים ולא דפוזיים, ולכן חשוב מאד להעניק להם אותם במסגרת מכוונת שתעניק להם כישורי למידה. תסייע להם לאמץ הרגלים מועילים ולהפטר מהרגלים מזיקים.
מהו ריטלין
התרופות בהם מטפלים בהפרעת קשב וריכוז משתייכים לקבוצת התרופות המעוררות “סטימולנטים”. התרופות המעוררות פועלים באופן דומה. התרופה הנפוצה והמקובלת ביותר הנה – ריטלין, הריטלין נלקח על פי הצורך וכעבור שעות אחדות (בהתאם לסוג הריטלין) פגה השפעתו לחלוטין. כך שהילד יכול לקחת את התרופה רק כאשר הוא נזקק לריכוז ובזמני חופשה ובסופי שבוע, יכול לא ליטול אותה.
כ- 70% מהילדים הסובלים מהתסמונת, יכולים להעזר בריטלין ואלה שלא יכולים לנסות להעזר בתרופות נוספות. חשוב לציין שרק רופא מומחה רשאי ומוסמך לתת את המרשם לרטילין וחשוב להתאים את המינון המדויק לילד. מינון יתר או מינון חסר יכול לא להועיל ואף לפגוע בילד.
הפרעת קשב וריכוז במבוגרים
הפרעת קשב וריכוז, אינה חולפת עם ההתבגרות כפי שחשבו בעבר. מבוגרים רבים לא אובחנו בילדותם, כיוון שהידע והנגישות לאבחונים לא היו נחלת הכלל. רבים מהמבוגרים למדו “לפצות” על הקשיים באמצעות טכניקות יצירתיות שפיתחו. רבים אף נעזרים באשכול התכונות שמקנה להם הפרעת הקשב והריכוז להצטיין בתחומם. הפרעת הקשב טומנת בחובה תכונות של סקרנות, אומץ, ידע רב במגוון תחומים, יצירתיות, שנינות ובמקרים רבים גם מנהיגות וכריזמטיות.
הפרעת קשב וריכוז יכולים להיות גם אלמנטים שמקשים על חיי זוגיות ומשפחה.
אצל מבוגרים רבים שמאופיינים בתסמונת זו, קיים צורך בריגושים, קושי בדחיית סיפוקים, פתיל קצר” ודעתנות. גם מבוגרים יכולים להעזר בטיפול התנהגותי, רגשי או תרופתי.